Otillräcklig satsning på infrastruktur i norr
Den plan som las fram saknar en del satsningar i norr som fanns med i Trafikverkets förslag och som Trafikverket lyfte lyfte fram som särskilt angelägna.
Trafikverket hade en särskild satsning på 7,5 miljarder kronor som man såg som helt nödvändig för att klara behoven från nyindustrialiseringen. Det var medel som skulle satsas på järnvägssträckan Luleå-Riksgränsen, med upprustning av Malmbanan och dubbelspår Luleå-Boden. Trafikverkets slutsats var: ”Det händer mycket i norra Sverige, och det händer nu. Åtgärderna i infrastrukturen kan inte vänta!”
Men bara en liten av den summan kom med i regeringens plan, 1,6 miljarder kronor.
– Järnmalmen från Malmfälten pumpar in miljarder i statskassan, men då måste malmen kunna fraktas därifrån på ett effektivt sätt. Redan i dag är kapacitetsproblemen på sträckan Luleå-Riksgränsen ett stort problem, med urspårningar och inställda tåg som följd. De åtgärder som lyfts fram i planen kommer inte att räcka till, och de kommer för sent. Kapacitetshöjningen Luleå-Riksgränsen ligger nu långt borta och det blir bekymmersamt för till exempel LKAB, SSAB och H2 Green Steel, säger regionrådet Nils-Olov Lindfors (C).