Ny bok om företags inkludering och mångfaldsarbete
Med boken "Action - en handbok för normkreativitet och inkluderande kommunikation" vill de underlätta arbetet mot fördomar, trist jargong och intolerans.
- Vi vill hjälpa fler att göra upp med fördomar och bryta gamla mönster, det finns stora vinster med ökad inkludering, säger Helena Eriksson, vd på Vinter och initiativtagare till boken.
Projektet föddes när personalen på kommunikationsbyrån Vinter utbildade sig själva i normkreativitet och inkluderande kommunikation. Saker företagets anställda trodde sig redan kunna visade sig vara mer komplexa. Arbetet förde med sig nya insikter och ett stort förändringsarbete tog fart.
- Att ha koll på och aktivt jobba med de här frågorna idag är ett måste. Jag tycker att det är ditt ansvar som exempelvis företagsledare. Genom att vidga våra perspektiv blir vi inte bara mer inkluderande. Vi ökar också chansen att träffa rätt och optimera vårt arbete. Vad det än är. Dessutom är vi med och bidrar till en lite bättre värld. Det är inte fy skam, säger Mariana Vnuk, tidigare medarbetare på Vinter, nu på byrån Oh My.
Det är Vinter som ger ut och säljer boken i samband med utbildningar och föreläsningar.