Modehandeln uppe på 2019 års nivå
Stilindex från branschorganisationen Svensk Handel visar att det gick bra i modehandeln under maj, för fjärde månaden i rad. Men det finns ändå oro för framtiden i branschen.
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 36,1 procent i maj jämfört med samma månad i fjol. Skohandeln ökade ännu mer, med 39,9 procent.
Det innebär att klädhandeln nu har 3,5 procent högre omsättning jämfört med samma period 2019, före pandemin. Skohandeln ligger fortfarande 20,8 procent under försäljningen före pandemin.
- Vi gläds över att modehandelns starka trend fortsätter. Att klädhandeln nu uppvisar positiva siffror jämfört med 2019 är ett enormt styrkebesked för en bransch som på många sätt och vis var nere för räkning under stora delar av pandemin, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Samtidigt kan vi inte blunda för att orosmoln som slår hårt mot övriga delar av handeln, exempelvis ökad inflation och störningar i leveranskedjorna, också drabbar modehandeln. Det finns en påtaglig oro för att tuffare månader är att vänta, säger Mats Hedenström.