Inflationen stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln

Luleå Inflationen stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln i maj.

Det visar statistik som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel redovisar.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under maj jämfört med samma månad i fjol.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har slagit igenom i konsumentledet och var 8,8 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln kan uppskattas till -4,8 procent.

- Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att vara hög. En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft, inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i fysisk butik var i maj 6,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 26,8 procent. Hemleverans minskade med 16,8 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,5 procent, vilket är samma nivå som föregående månad.