Västerbottensost på varumärkenas tio i topp lista

Luleå 150-årsjubilerande Västerbottensost kvalar in bland Sveriges tio starkaste varumärken 2021.

Det är undersökningsföretaget Yougov som mätt populariteten bland svenska varumärken.

Västerbottensost kommer på niondeplats efter varumärkena Swish (etta), Ikea, Ica, Volvo, Wasabröd, Yes, Systembolaget och Apoteket. På tiondeplats kommer Kungsörnen. Västerbottensost, som började tillverkas 1872, är det enda varumärket på listan som har 150-åriga traditioner.

- Att Västerbottensost fortsätter att vara så älskad och uppskattad av svenska folket är något vi är mycket stolta över. Vår ambition är att hedra minnet av mejerskan Ulrika Eleonora som skapade Västerbottensost och fortsätta tillverka den på samma sätt så att även kommande generationer ostälskare får njuta av osten, säger Maria Forsner, produktchef för Västerbottensost på Norrmejerier.

Tidigare i höstas offentliggjordes att Västerbottensost kom på tredje plats bland svenska varumärken inom dagligvaruhandeln, endast slagen av Wasabröd och Yes.