Stockholms Handelskammare vill satsa på Norrbotniabanan
Det ingår i de förändringar som Stockholms Handelskammare föreslår i nationell plan, och som innebär en kraftfull satsning på infrastruktur i Norrbotten och Västerbotten.
- Det är viktigt att nationell plan kommer hela landet till del och gör stora nyttor. Befintligt förslag till plan är inte tillräckligt bra och missar ett tillfälle att understödja den gröna nyindustrialiseringen. Vi tror att det vore klokt att åtgärda, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare.
I Stockholms Handelskammares förslag höjs finansieringen av Norrbotniabanan från Trafikverkets förslag om 10,25 miljarder kronor till 15,47 miljarder kronor, det vill säga med 50 procent. Det innebär att bygget av Norrbotniabanan kan påskyndas. Handelskammaren föreslår också att dubbelspår på Malmbanan ska finansieras med anslag och inte med lån, som Trafikverket föreslagit.
- Vi menar att detta är ett projekt ligger under mycket stor tidspress och är väldigt angeläget hantera snabbt, då satsningarna på grön nyindustrialisering pågår här och nu. Därför är det bättre att skjuta till medel genom anslag, utan att behöva förhandla fram lånevillkor, säger Carl Bergkvist.
Stockholms Handelskammares förslag innebär också att investeringarna fördelas mer rättvist över landet. Nedan visar kartorna infrastrukturinvesteringarna per capita i Trafikverkets förslag till vänster och Stockholms Handelskammares förslag till höger.