Satsning på certifikat för hållbarhet
Hållbarhetscertifiering ses som strategiskt för de enskilda företagens konkurrenskraft och för destinationen Kirunas attraktivitet.
- Allt tyder på att Kiruna kommer att vara än mer attraktivt med de natur- och kulturvärden vi har att erbjuda på andra sidan pandemin. De sista årens trender kopplade till gröna upplevelser fortsätter att förstärkas samtidigt som konkurrensen om framtidens alltmer medvetna resenär ökar. Det är nu grunden läggs för en hållbar framtid, säger Elin Håkansson, projektledare för destinations- och marknadsutveckling på Kiruna Lappland.
De lokala företagen ska stöttas genom processledning i arbetet att bli hållbarhetscertifierade. Marknadsföringsinsatser ska stärka positionering och konkurrenskraft.
- Vi låter vår tids största kris hjälpa oss att ställa om och accelerera vårt hållbarhetsarbete och därmed förstärka vår identitet som en attraktiv arktisk glesbygdsdestination med ansvarstagande besöksnäringsaktörer. Den nya tidens trender är tydliga. Ett hållbarhetstänk bör vara en hygienfaktor kopplad till konkret handling, säger Monica Risenius, vd för Kiruna Lappland Ekonomisk Förening.
Projektet finansieras av LKAB och Sparbanken Nord.
Sustainable Arctic Destination (SAD) är ett certifieringsprogram grundat på GSTC:s (Global Sustainable Tourism Council) kriterier.