Krav på att staten prioriterar hamnarna

Luleå De stora hamnarna i Sverige, de så kallade corehamnarna, går nu ut med krav på att corehamnarnas status lyfts i den svenska infrastrukturplaneringen.

Det är Stockholms Hamnar, Göteborgs Hamn, Trelleborgs Hamn, Copenhagen Malmö Port (CMP) och Luleå Hamn som är utsedda som corehamnar av EU-kommissionen. Därmed är de klassade som några av de viktigaste hamnarna i Europa. De spelar en central roll för utvecklingen av de europeiska transportkorridorerna och transportnätverken.

I den infrastrukturproposition som regeringen presenterade under våren finns varken nya satsningar eller statligt stöd för sjöfart och hamnar. Prioriteringen av corehamnar som sedan länge genomförts av EU-kommissionen har helt uteblivit på Sverigenivå, skriver corehamnarna i ett gemensamt utspel.

– Staten bör ta ett större ansvar för investeringar i corehamnarnas kritiska infrastruktur. Varje hamn är unik och bedriver olika verksamheter, säger Thomas Andersson, vd på Stockholms Hamnar, som representant för corehamnarna.

-  I Luleå Hamn är satsningar på fossilfria- och miljövänligare fartygsbränslen en tydlig åtgärd som även hänger ihop med den omställning som sker inom gruv- och stålindustrin. Genom att säkerställa kraftförsörjning och infrastruktur till hamnen på landsidan kan Luleå Hamn och sjöfarten ges förutsättningar att bidra till en minskning av koldioxidutsläppen med över 240.000 ton per år. Även här blir effekterna av investeringarna för en hållbar sjöfart större i de hamnar som har många anlöp, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå Hamn.

Mer än hälften av all svensk import och export går genom Sveriges corehamnar. Det gör corehamnarna till de viktigaste hamnarna för svenskt näringsliv.