Grit driver kampanj åt Brottsofferjouren
Kampanjen ska öka kännedomen om det stöd som organisationen erbjuder brottsutsatta. Bakgrunden är att antalet våldsbrott i nära relationer har ökat under pandemin. Brottsofferjouren har beviljats extramedel av regeringen som nu används till kampanjen.
Grit har utformat mediestrategin för att Brottsofferjouren ska nå så många som möjligt. Syftet är att fler brottsutsatta och även anhöriga och vittnen ska få stöd.
– Uppdraget ligger oss varmt om hjärtat. Vi får vara med och göra skillnad genom att sprida livsviktig kännedom i hela Sverige om Brottsofferjourens existens och den hjälp de ger brottsutsatta varje dag. Vi är experter inom analys och strategiska medieköp och har genom en omfattande målgrupps- och medieanalys definierat relevanta kanaler att synas i för att nå rätt målgrupper, från ett flertal digitala kanaler till utomhusreklam, säger Moa Lidman, projektledare på Grit.
Kampanjen startar nu i februari och ska pågå till september.
– Vår utmaning är att många inte känner till att vi finns och vilket stöd vi erbjuder. Med Grits hjälp ska vi bli mer kända hos allmänheten och se till att fler utsatta får det stöd de behöver och har rätt till, säger Liv Wallinder, kommunikatör på Brottsofferjouren.
För Grit är det ytterligare ett nationellt uppdrag. Nyligen har byrån skrivit avtal med uppdragsgivare som energidrycksföretaget Celsius, butikskedjan Normal och Skellefteå kommun.
Mediebyrån Grit har verksamhet i Luleå, Skellefteå, Umeå och Stockholm. Företaget har 20 anställda och omsätter cirka 40 miljoner kronor.