Digitalt varumärkeshem för Västerbottensost

Burträsk I år fyller Västerbottensost 150 år och för att fira det satsar Norrmejerier på ett digitalt varumärkeshem för osten.

Det innebär att man kan erbjuda intresserade ett digitalt studiebesök.

- Vi får ofta förfrågningar om att besöka vårt mejeri i Burträsk. Därför är det glädjande att nu kunna erbjuda alla som vill ett helt nytt sätt att lära känna Västerbottensost. I vårt digitala varumärkeshem får besökarna bland annat en massa god receptinspiration, inblick i tillverkningen, en smygtitt in på lagret och möjligheten att lära känna vår historia, säger Maria Forsner, produktchef för Västerbottensost.

Västerbottensosten skapades i Burträsk 1872, då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Sedan dess har mejerskor och ostmästare fört hantverket vidare i generationer. Västerbottensost tillverkas fortfarande enbart på det lilla mejeriet i Burträsk.

Under 150-årsfirandet planeras olika aktiviteter som smaksamarbeten, produktlanseringar och event.