Krönika

Nu går vi in på nionde året

Krönika Under Affärer i norrs åtta år har nyhetsbreven blivit en allt populärare form av publicistisk verksamhet, skriver Lennart Håkansson i dagens krönika.

I februari 2014 startade Affärer i norr som webb och nyhetsbrev. Så nu går vi in på nionde året.

Besökare på webben och prenumeranter på nyhetsbrevet fortsätter att öka. De senaste fem veckorna har antalet unika besökare per vecka på webben pendlat mellan 11.000 och 14.500 och antalet besök mellan 14.000 och 18.000. Nyhetsbrevet passerade 4.000 prenumeranter för en tid sedan och har nu fått ett par hundra prenumeranter till.

Min tanke när jag startade var att det finns ett ouppfyllt behov av regionala näringslivsnyheter. Jag skapade något jag själv saknade och ville ha. De människor jag presenterade idén för tyckte som jag. Jag är glad och stolt över att idén höll.

Med webbsidan som bas och arkiv där artiklarna ligger, såg jag nyhetsbrevet som huvudkanalen. Min målgrupp surfar inte runt så mycket och söker inte information främst inom sociala medier. De vill på ett enkelt sätt ha kortfattad information i sin mejlkorg. Så tänkte jag.

Den tanken kändes lite mossig vid den tiden. Nyhetsbrev uppfattades som ”gammelmedia”. Jag funderande över om jag var för gammal för att fatta den nya mediekartan. Kanske man måste vara social och interaktiv för att tränga igenom i kommunikationskakafonin.

Det roliga är att det blev tvärtom. Jag var i fronten för en ny trend: nyhetsbrevens återkomst som publiceringskanal. Först fick jag tre regionala konkurrerande nyhetsbrev med affärsnyheter. Men de las ner efter ett par, tre år. Det var sedan det vände på allvar, på nationell nivå. Fler och fler nyhetsmedier har de senaste åren lanserat nyhetsbrev riktade till sin målgrupp, eller delar av målgruppen.

De stora nyhetsmedierna sprider i dag flera nyhetsbrev. I en del fall kan man välja profil på innehållet i breven. Det kan vara affärer eller miljö/klimatprofil. Det sprids också allt fler nyhetsbrev där enskilda profilerade medarbetare är avsändare. Många fristående publicister ger också ut nyhetsbrev. Det har blivit ungefär som på den tiden då allt fler bloggar började publiceras. Nyhetsbreven har blivit vår tids bloggar.

Min tanke var att ha något roligt att arbeta med fram till pensionen. Fyra år efter starten fyllde jag 65. Men det var för roligt för att sluta. Nu har det gått fyra år till. Och det är fortfarande för roligt för att lägga av.

Så jag fortsätter ett tag till. Kanske hinner jag bli både otrendig och trendig ett varv till.

Vill du prenumerera kostnadsfritt på nyhetsbrevet, kan du anmäla dig här.

Lennart Håkansson

Utgivare av Affärer i norr