Storbolagen i dragkamp om hamnutbyggnad
LKAB har fått en markanvisning för sin fabrik för sällsynta jordartsmetaller, Reemap, som ska byggas vid hamnen. Något som kan försena Malmporten, det stora projekt som ska förbättra farleden och öka Luleå hamns kapacitet.
I november diskuterade styrgruppen i projektet hamnens utbyggnad. Representanter för Sjöfartsverket, Luleå hamn och Trafikverket konstaterade att risken är överhängande att "förberedande arbeten försenas med en säsong", skriver Dagens Industri som tagit del av ett protokoll från mötet.
Det här oroar H2 Green Steel som har ett stort behov av att hamnens kapacitet klarar av även deras behov av utskeppning av stål som enligt planerna ska komma med 10-15 tåg per dag till hamnen när den nya stålindustrin i Boden är igång med produktionen.
I ett yttrande om den nya detaljplanen för Svartön skriver H2 Green Steel att markanvisningen till LKAB inte får hindra att Luleå hamn blir öppen för alla och att inte projektet Malmporten försenas.
LKAB håller inte med.
- Vi ser inte att det är ett hinder. Det här bör de kunna få klart i tid enligt det som är avtalat, säger LKAB:s informationsdirektör Niklas Johansson till Dagens Industri.