Sänkt bärighet på Malmbanan
- Det är olyckligt att vi tvinga sätta ner bärigheten, men säkerheten går alltid först. Det kommer att påverka malmtrafiken på sträckan men persontrafiken kommer inte att påverkas. Vår ambition är att så fort som möjligt kunna höja högsta tillåtna axellast till 30 ton igen, säger Staffan Ökvist, underhållschef på Trafikverket Nord.
Anledningen till åtgärden är att Trafikverket noterat en ökad inre sprickbildning i rälsen, något som ökar risken för rälsbrott. Ett spårbyte på den aktuella sträckan är planerat till 2025-2026. Trafikverket utreder nu möjligheterna att tidigarelägga det spårbytet.
– Det här är mycket oroande, Malmbanan är vår Suezkanal. Fungerande tågtransporter är avgörande för hela vår verksamhet och den stora omställning vi planerar, säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB.
- Händelsen accelererar behovet av en upprustning och en kapacitetshöjning på Malmbanan. Vi behöver förstärka järnvägen för att möjliggöra den gröna omställningen i norra Sverige, säger Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket region Nord.
Beslut om nedsatt axellast gäller från 23 december 2022. Trafiken på sträckorna Svappavaara−Kiruna-Narvik och Gällivare−Luleå påverkas inte.