Handeln tror på tuffa månader
Det visar handelsbarometern som branschorganisationen Svensk handel redovisar.
Orsaken till den dystra framtidstron är prisuppgångar och osäkerhet kring omvärldsutvecklingen.
Den fysiska butikshandeln backar med 2,9 enheter jämfört med föregående månad, till ett indikatorvärde på 92,2. Det neutrala värdet är 100, vilket innebär att butikshandeln fortsatt har negativa framtidsförväntningar på de tre kommande månaderna.
Efter många starka månader under pandemin har e-handlarnas framtidstro nu avtagit. Senaste månaden visar en minskning med 1,6 enheter till ett indikatorvärde på 98,6. Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020.
- De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.