Försäljningen i butiker fortsätter öka
Det visar statistik för som Svensk Handel redovisar.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent i mars i år jämfört med mars i fjol. Men om man tar med kalendereffekten så är ökningen 3,0. Det beror på att påskhandeln i fjol till stor del skedde i mars, då påsken låg tidigare än i år då påskförsäljningen skedde i april.
- Livsmedelspriserna har fortsatt öka under månaden och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars. Men bortsett från det är det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 29,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Hemleverans minskade med 20,0 procent och upphämtning i butik med 38,3 procent. Jämförelsetalen var dock starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 109,1 procent i mars 2021.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 5,4 procent.