Krönika

Ta på er besökarglasögon

Krönika Med en öppen och nära attityd i vårt bemötande blir Luleå till en plats man vill komma tillbaka till, skriver Karin Åberg, affärsutvecklare inom privatturism på Luleå Business Region.

För en tid sedan berättade vi på Luleå Business Region om den franska researrangören som nästa vintersäsong startar en ny direktflyglinje till Luleå. För oss Luleåbor och många andra runt omkring blir avståndet också kortare till Europa. ”Härligt nu kan jag ta flyget direkt till Paris” – tänker nog många.

Jag avser att vända på perspektivet. Nu har vi fantastiska möjligheter att låta Parisborna upptäcka det speciella med Luleå. Det handlar om vad privatresande, besöksnäring och allas vårt värdskap har för påverkan på attraktiviteten för platsen Luleå. 

Vem drar då nytta av att det kommer fler besökare till Luleå? Jo, hotell, boendeanläggningar, campingar, caféer, restauranger, aktivitetsföretag, butiker, taxi, bussbolag med flera får fler kunder och ökade intäkter. Men hur påverkar det dig som bor och arbetar i Luleå? Besöksnäringen är som bekant beroende av att kunden kliver in genom dörren, något vi kunde se under pandemin då branschen blev extra hårt drabbad. Hur hade Luleå sett ut utan besöksnäringsnäringen? Hade Luleå varit en lika attraktiv plats om dessa företag inte funnits kvar? Hur hade vår fritid och våra nöjen sett ut? 

Människor besöker Luleå av vitt skilda anledningar. En del kommer hit för jobb och affärer, för att delta på en kongress eller för att etablera företag. Som privatperson kanske man besöker Luleå för att shoppa, gå på konsert eller för att delta i ett 200 kilometer långt skridskolopp på havsis. Internationella besökare kommer hit för att tillbringa några av sina semesterdagar här, för att uppleva det som är vår livsstil, natur och kultur. Äta den mat vi äter till vardags, prova på den typ av aktiviteter som vi som redan bor här gör på fritiden. Om det så handlar om skidåkning på skarfrusna fjärdar och älvar, att göra upp eld och grilla en korv ute i snön eller kolla på en hockey- eller basketmatch.

Vi blir lätt hemmablinda och tänker kanske ”varför vill någon komma hit?” i stället för att tänka ”välkommen hit, kom så ska jag visa dig mitt Luleå” och möta våra besökare med ett gott värdskap. Med en öppen och nära attityd i vårt bemötande blir Luleå en plats man vill komma tillbaka till. Man behöver inte jobba inom besöksnäringen för att visa det värdskapet. Det räcker med att vara den trevliga personen besökaren råkade möta på sin resa.

Besökare som kommer hit söker inte alltid exakt det som de hittar hemma, utan det som är unikt och specifikt för vår plats och region. Likväl som när vi själva reser på semester ut i världen. Var hittar besökarna till exempel de där omtalade svenska köttbullarna på vår hemmaplan? Eller har de hört talas om vår lokala dumplings – palten? Luleås näringsliv har en enorm spännvidd från det lilla till det stora. Det är hundspannföretaget och herrgården med anor från järnbruksepoken till dagens och framtidens fossilfria stålproduktion. Och faktiskt precis allt där emellan.  

Besökare till Luleå skapar ökat kundunderlag för våra företag, ökad omsättning, ökad servicenivå på landsbygden, fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter. Besöksnäringen står för service till andra branscher och bidrar stort till en attraktiv plats och har sitt eget berättigande som basnäring där internationella besökares omsättning är exportintäkt.

Är då fler besökare vårt viktigaste mål? Kvantitet brukar alltid vara något positivt när man pratar tillväxt men när det gäller antalet besökare så har också kvalitet en stor betydelse. Så hur kan vi utveckla destinationen smartare? Låt oss tillsammans verka för att få våra besökare att spendera lite mer tid här, upptäcka mer, komma närmare staden och platsen Luleå och oss som bor här. Kan vi till exempel paketera våra vardagsupplevelser till bokningsbara reseupplevelser? Vi som bor här har kanske redan utrustningen och prylarna som behövs för upplevelserna – det där pimpelspöet och isborren. Och hur tar sig besökare utan bil till upplevelser som ligger utanför busslinjenätet?

Vi kan alla hitta något vi är stolta över med Luleå. Vår kultur, natur, historia samt traditioner och livsstil. Vår lokala mat, tillagad med rena och närproducerade råvaror kanske vi ser som en självklarhet. Är vi öppna mot besökare? Har vi förmågan att skapa en nyfikenhet över hur vi lever och bor här? Berättar vi historien om vår plats? De som är självklart för oss kan vara det som gör resan till Luleå till ett ”en-gång-i-livet-äventyr” för en långväga besökare. Tänk att jag körde bil på ett fruset hav, borrade upp ett hål i isen, drog upp en fisk och fick en ny vän!

Luleås besökare kan även lära sig något viktigt av oss som bor här, något att återberätta för sina vänner när de kommer hem. Kanske förundras de över det smarta i att vi har säkra isfria trottoarer längs med Storgatan tack vare överskottsvärme från det lokala stålverket? Att Luleå ligger så långt fram i den gröna samhällsomställningen? Eller att några av sparkarna på vår isbana har sensorer som visar var de befinner sig och hur många kilometer de sparkats? Eller att vårt kyliga klimat lagrar dina bilder på nätet med mindre energi? Eller att världsarvet Gammelstads kyrkstad en gång i tiden var en viktig mötesplats överlägsen dagens datingappar? Tänk vilken effekt det får om de franska besökarna kommer hem med känslan av att Luleå är en plats som är Clean, Clever och Close. En plats man gärna återvänder till – kanske till och med skulle kunna tänka sig att bo på.

Så ta på dig besökarglasögonen. Pröva att se platsen och destinationen Luleå från ett utifrånperspektiv. Och börja öva på skolfranskan – Bonjour och Bienvenue! 

Karin Åberg 

Affärsutvecklare privatresor, Luleå Business Region