Sparbanken Nord får högt betyg av företag

Piteå Sparbanken Nord ligger i topp när det gäller kundnöjdhet, i synnerhet bland företagskunder.

Det visar undersökningen SKI Bank som genomförs av Svenskt Kvalitetsindex.

Sveriges sparbanker har som grupp bland de nöjdaste kunderna. Bara gruppen "övriga banker" får högre betyg. När det gäller företagskunder har sparbankerna de nöjdaste kunderna. Sparbanken Nord är en av sparbankerna som drar upp snittet för sparbanksgruppen.

– Som sparbank står vi för det lokala och personliga samtidigt som vi har en hög digital service, och det verkar vara ett vinnande koncept. Pandemin har förstås påverkat kundernas beteende och många har haft mindre personlig kontakt på plats med sin bank, säger Gunnar Eikeland, vd för Sparbanken Nord.

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bankbranschen sedan 1989. Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti månad 2021. Totalt samlades det in 8.681 intervjuer för privatmarknaden och 7.010 intervjuer för företagsmarknaden.