Sex nya hybridfartyg ska trafikera hamnar i norr

Luleå Det svenska rederiet Atobatc Shipping har beställt sex nya hybridfartyg som kommer att trafikera norra Sverige och Finland.

Investeringen i de sex fartygen beräknas bli cirka 70 miljoner euro, cirka 713 miljoner kronor.

Med hjälp av batteridriften minskar koldioxidutsläppen med 50 procent jämfört med nuvarande fartyg. Hybriddriften gör att fartygen helt fossilfritt och ljudlöst kan angöra och lämna hamnar, genom att gå helt på eldrift.

Fartygen ska byggas på Chowgules varv i Indien och de ska levereras från hösten 2023. De är konstruerade av Dutch SMB Naval Architects.

- Vi är väldigt nöjda med att kunna investera i nya, energieffektiva fartyg. Tillsammans med skeppsbyggaren Chowgule och Atobac Shipping, kommer vi att göra sjöfarten mer miljövänlig, säger Mikki Koskinen, styrelseordförande i Atobatc Shipping.

Atobatc Shipping har huvudkontor i Ystad i Skåne, och kontor i Norrköping och Brahestad i Finland. Företaget har i dag en flotta på 35 fartyg som fraktar pappersmassa, sågtimmer, stålprodukter, skrot och andra bulkvaror. Bolaget grundades 2000 och blev 2018 en del av ESL Shipping, en grupp med totalt 50 fartyg.