Brightnest får ensamrätt till sportsändningar

Luleå Genom ett nytt samarbete med sporträttighetsagenturen XVI Sports, får Luleåföretaget Brightnest Marketing exklusiv tillgång till annonsytor vid utvalda nationella och internationella sportevenemang.

Rättigheterna gäller nationella och internationella sportsändningar inom och utanför Sverige, både tv och digitala sändningar. 

- Det är en fantastisk möjlighet för oss och för våra kunder. Vi kan inte berätta allt för mycket i dagsläget, men jag kan avslöja att de sändningsrättigheter som XVI Sports har är extra roliga för oss med bas i en hockeyälskande region som Luleå, säger Caroline Gröntvedt, digital specialist och delägare i Brightnest Marketing.

- Den digitala konsumtionen för livesänd sport har ökat kraftigt senaste åren, både globalt och lokalt i Sverige. XVI Sports är i dagsläget avsändare av cirka 10.000 timmar sport per år och Brightnest Marketing är en perfekt partner för att kommersialisera sponsorytor i samband med dessa sändningar, säger Viktor Johansson, partner på XVI Sports.

För Brightnest Marketing innebär det nya samarbetet att man behöver rekrytera flera nya medarbetare.

- Vi har redan två personer till på ingång, men det kan hända att det blir fler, säger Julia Mårdestam, digital specialist och delägare i Brightnest Marketing.

Brightnest Marketing, som bildades i november 2020, är ett dotterbolag till Brightnest och har specialiserat sig på strategisk rådgivning och medieköp över olika kanaler och plattformar.