Brightnest får ensamrätt till sportsändningar
Rättigheterna gäller nationella och internationella sportsändningar inom och utanför Sverige, både tv och digitala sändningar.
- Det är en fantastisk möjlighet för oss och för våra kunder. Vi kan inte berätta allt för mycket i dagsläget, men jag kan avslöja att de sändningsrättigheter som XVI Sports har är extra roliga för oss med bas i en hockeyälskande region som Luleå, säger Caroline Gröntvedt, digital specialist och delägare i Brightnest Marketing.
- Den digitala konsumtionen för livesänd sport har ökat kraftigt senaste åren, både globalt och lokalt i Sverige. XVI Sports är i dagsläget avsändare av cirka 10.000 timmar sport per år och Brightnest Marketing är en perfekt partner för att kommersialisera sponsorytor i samband med dessa sändningar, säger Viktor Johansson, partner på XVI Sports.
För Brightnest Marketing innebär det nya samarbetet att man behöver rekrytera flera nya medarbetare.
- Vi har redan två personer till på ingång, men det kan hända att det blir fler, säger Julia Mårdestam, digital specialist och delägare i Brightnest Marketing.
Brightnest Marketing, som bildades i november 2020, är ett dotterbolag till Brightnest och har specialiserat sig på strategisk rådgivning och medieköp över olika kanaler och plattformar.