Swedish Lapland använder AI för att hitta resenärer
I ett pressmeddelande skriver Swedish Lapland visitors board att organisationen under tre år "vidareutvecklat en skräddarsydd avancerad digital marknadsförings- och försäljningsprocess". Processen bygger på data som bearbetats med artificiell intelligens.
– Besöksnäringsföretag verksamma i destinationen Swedish Lapland erbjuds en pricksäker och mycket kostnadseffektiv digital försäljningskanal samtidigt som de potentiella gästerna blir serverade efterfrågade och värdefulla restips, säger Petter Norén, ansvarig för marknadsföring på sociala medier hos Swedish Lapland visitors board.
Han säger att 120 företag inom området Swedish Lapland (Norrbottens län samt Skellefteå och Sorsele kommun) börjat arbeta med den digitala försäljningsprocessen.
Swedish Lapland rekryterar också David Björkén som digital distributör och marknadskommunikatör.
– Han är väl insatt i den nya AI-tekniken och med sin bakgrund inom kommunikation och besöksnäringsutveckling så ökar möjligheten för fler företagare att nyttja de digitala möjligheterna och de som redan påbörjat den digitala transformationen erbjuds möjligheten att ta nästa steg, säger Annika Fredriksson, tillförordnad vd, Swedish Lapland visitors board.
– Vi behöver ligga i framkant och nyttja digitaliseringens möjligheter. Även om inte så många destinationer i världen jobbar med denna metod just nu, så kommer de börja inom kort. Och vi vill nyttja vårt försprång, säger David Björkén.