Stor andel kooperation i de svenska hushållens ekonomi

Luleå Produkter och tjänster från de kooperativa och ömsesidiga företagen utgör en stor del av många människors hushållsekonomi.

Det visar beräkningar från Svensk Kooperation.

En femtedel av kostnaderna inom ett genomsnittligt hushåll kan härledas till tjänster och produkter från kooperativa och ömsesidiga företag.

- De kooperativa och ömsesidiga företagen är större inslag i människors privatekonomi än vad många tror, säger Curt-Olof Mann, som tagit fram beräkningarna och rapporten på uppdrag av Svensk Kooperation.

Svensk Kooperation har summerat kostnaderna för ett genomsnittligt hushåll 2020, som består av två vuxna och två barn i lägenhet i en mellanstor stad med en personbil. Totalt var hushållets utgifter 24.900 kronor i månaden för de aktuella varorna och tjänsterna, inklusive 2.400 kronor i räntor och amorteringar. De kooperativa och ömsesidiga företagen stod för 4.700 kronor av utgifterna baserat på deras olika marknadsandelar 2020.

Det handlar om utgifter inom mat och förbrukningsvaror, försäkring, boende, drivmedel, banklån och sparande. Underlagen för beräkningarna har hämtats från Konsumentverket, SCB, och branschorganisationer.

- Kooperationen är både en livskraftig idé och en hållbar och demokratisk affärsmodell som fungerar utmärkt i den moderna marknadsekonomin. Kooperation handlar om valfrihet och alla kan överväga ett kooperativt alternativ när de ska köpa varor och tjänster, säger Marie Nygren, ordförande i Svensk Kooperation.