Sex finalister till Publishingpriset
Fyra av de nominerade bidragen finns inom kategori film och övriga i kategori web och print. De nominerade filmerna handlar om naturfotografi, att leva sitt liv under midnattsljus, en kocks kärlek till fiske och historien bakom Kalix Löjrom. I kategorin web tävlar Swedish Laplands engelska webb och i print The Arctic lifestyle magazine.
– Det är väldigt roligt att bli nominerade och en bekräftelse på att vi levererar en hög kvalitet genom våra kommunikationsinsatser. Att tävla i kommunikation är svårt. Orsaken till att vi är med är för att se om det vi skapar är relevant. Så på så sätt är nomineringen lika viktig som själva tävlingen. Nu vet vi att vi är där, säger Håkan Stenlund, innehållsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board.
Swedish Lapland Visitors Board gör större delen av marknadsföringen själva.
– Att producera innehållet själva är en framgångsfaktor för identitetsmarknadsföring. Att få jobba så pass fritt, men ändå inom ett så bra och avgränsat narrativ som Arctic lifestyle, ger verkligen möjligheter att kunna skapa bra berättelser. Det är storyn som driver allt vi gör, säger Ted Logart, ansvarig för innehållsproduktion.
Sedan år 1990 har Publishingpriset delats ut i olika print- webb- och filmkategorier. Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras av deltagaravgifter.