Luleå startar företagssupport
Syftet är att det ska bli enklare för företagare att få hjälp och svar på frågor om tillstånd och bygglov. Den nya supporten som startar 1 november är ett svar på företagarnas önskemål om ökad tillgänglighet kring sådana frågor.
- Det här är en viktig satsning i vår strävan att bli mer främjande och pedagogisk i vår myndighetsutövning. Det ska helt enkelt vara lätt att göra rätt i våra processer, säger miljö- och byggchef Patrik Wallgren.
En undersökning som gjordes i våras av avdelningen miljö och bygg visade att många företag hade synpunkter på tillgängligheten och upplevde att det var svårt att komma i kontakt med avdelningens handläggare och inspektörer.
- Vi gör det här tillsammans med kommunens kundcenter och har också ett servicelöfte som säger att om företagssupporten inte kan svara på en fråga så kommer någon av våra handläggare att kontakta kunden inom 24 timmar, säger Patrik Wallgren.
Satsningen ska testas under sex månader.