Stor urspårning på Malmbanan
38 vagnar har spårat ur, men ingen människa är skadad. Loket står fortfarande kvar på spåret. Eftersom urspårningen skedde på Malmbanan mellan Sikträsk och Lina älv, en plats med 3 kilometer till närmsta bilväg, räknar LKAB med att det blir ett långvarigt stopp för tågtrafiken.
– Det här visar ännu en gång hur känslig vår leveranskedja är, vi behöver dubbelspår nu, säger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik, på LKAB:s hemsida.
Jan Lundgren säger till Sveriges Radio att olyckan kan komma att kosta minst 50 miljoner kronor.
LKAB har i många år talat om behovet av dubbelspår på Malmbanan. Dels för att utöka kapaciteten inför planerade produktionsökningar, dels för att minska känsligheten för störningar.
– Det här är den tyngst belastade järnvägssträckan i hela Sverige och vår enda väg för att förse våra kunder. Orsaken till dagens urspårning ska utredas, men oavsett vad den är visar detta ännu en gång hur viktig frågan om sträckans tillgänglighet är. Trafiken kan i värsta fall bli stående flera veckor. Det måste nu satsas rejält på järnvägen så Malmbanan inte blir den industriella omställningens getingmidja, säger Jan Lundgren.
2020 levererade LKAB 28,5 miljoner ton järnmalmsprodukter med en omsättning på 34 miljarder kronor. Fram till tredje kvartalet 2021 är leveranserna 20 miljoner ton och omsättningen 40 miljarder kronor.