Modehandeln börjar återhämta sig
Det redovisar branschorganisationen Svensk Handel.
Klädförsäljningen i fysiska butiker och e-handel ökade med 15 procent och skoförsäljningen med 5 procent.
Men jämför man med för två år sedan, oktober 2019, innan pandemin kom, har klädhandeln en blygsam ökning på 0,2 procent och skoförsäljningen backar med 13,2 procent.
Tittar man på försäljningen under årets första tio månader så har klädförsäljningen ökat med 10,6 procent och skoförsäljningen med 6,9 procent jämfört med samma period i fjol. Men jämfört med samma period 2019 har klädförsäljningen minskat med 8,5 procent och skoförsäljningen med 24,6 procent.
- Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.