Liten ökning för dagligvaruhandeln
Det visar statistik som Svensk Dagligvaruhandel redovisar.
Det låga ökningen förklaras av de höga jämförelsetalen i oktober 2020. Försäljningen i butik ökade med 0,2 procent, vilket innebär att det är femte månaden i rad som försäljningen ökar.
- Den fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under oktober månad. Totalt ser vi en relativt svag tillväxt, men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger den totala försäljningstillväxten på 0,8 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Däremot minskade försäljningen i e-handeln under oktober, med 2,7 procent. Hemleverans minskade med 1,2 procent och upphämtning i butik med 4,5 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,9 procent. Vilket kan jämföras med den 7,8 procentiga e-handelsandelen i mars 2021, som är den månad som haft den högsta e-handelsandelen hittills.
- Det är viktigt att komma ihåg att även e-handelns försäljning mäts mot höga jämförelsetal, vilket bidrar till den negativa tillväxten i oktober. E-handelstillväxten var stark under hela förra hösten och i oktober förra året såg vi en e-handelstillväxt om 83,7 procent, säger Karin Brynell.