Långvarigt stopp blir dyrt för LKAB
LKAB:s presschef Anders Lindberg säger till Dagens Industri att det kan få stora konsekvenser för bolaget om stoppet blir långvarigt.
Urspårningen har skett på ett ställe där det är tre kilometer till närmsta bilväg. Det gör att maskinerna som behövs för bärgnings- och röjningsarbetet måste köras fram på järnvägen, vilket tar tid.
Förutom eventuella förseningskostnader kommer själva bärgningsarbetet att kosta runt 50 miljoner kronor enligt en preliminär uppskattning. Hur mycket förlusten av vagnarna kommer att kosta beror på om de går att reparera eller har blivit skrot.
Normalt går större delen av LKAB:s malmtransporter antingen sträckan Kiruna-Narvik, eller sträckan Malmberget-Luleå. Mellan Malmberget och Kiruna körs framför allt LKAB:s egna materialtransporter. Men just nu har en kund beställt en kvalitet som gör att malm transporteras mellan Malmberget och Kiruna, och det är på den sträckan det blivit stopp.
Däremot påverkas inte leveranserna till SSAB, då sträckan Malmberget-Luleå är intakt.