Keolis väljer Vinter för kampanj om vaccin
Vinters uppdrag är att arbeta med kampanjen som ska få fler att vaccinera sig, och också för att stärka Keolis arbetsgivarvarumärke. Företagets vaccinerade anställda ska ses som föredömen och ambassadörer för att få fler att vaccinera sig.
- Ja, vi ville vara ett föredöme här. Vi har busstrafik i flera områden där många är ovaccinerade. Och här kanske vi kan nå fram. Det gäller att trygga de som är osäkra om att vaccinet faktiskt räddar liv, säger Karin Nilsson Malmén, kommunikationsdirektör på Keolis i Sverige.
- Vi valde att jobba med våra medarbetare som ambassadörer i kampanjen. Och vi valde också att visa upp den bredd av språk och kulturer som finns inom Keolis. Ett mycket lyckat grepp när vi ser till resultatet, säger Karin Nilsson Malmén.
Genom att stärka Keolis varumärke som arbetsgivare ska kompetensförsörjningen underlättas.
- Det är tufft att rekrytera idag, kvalificerad arbetskraft är en värdefull råvara. Det är hård konkurrens och helt avgörande att arbetsgivarna visar upp sina fördelar. Hela tanken med kollektivtrafik gör att man blir glad. Det är lätt att beskriva det högre syftet med Keolis, säger Magnus Ahlqvist, kundansvarig strateg på Vinter.
Keolis ägs av den internationella kollektivtrafikkoncernen Keolis. I Sverige har man 6.000 anställda och omsätter 4,9 miljarder kronor.