Evenemangsbiljetten är årets julklapp
Man motiverar det med att många människor nu efter snart två år av begränsningar av sport- och kulturevenemang, längtar efter sådana aktiviteter.
- I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, vd på HUI.
När uteliv och evenemang nu ökar, drar det med sig andra branscher, enligt HUI. Nu vill fler gå till frisören och köpa nya kläder, till exempel.
- Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.
Det är 34:e året som HUI utser årets julklapp. Årets julklapp ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse och svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.