E-handeln tog ny fart i oktober
Det visar Svensk Handels e-handelsindikator för oktober.
– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Hittills i år, från januari till oktober, ligger e-handelstillväxten på 16 procent jämfört med samma period förra året. En viktig förklaring är den betydligt högre omsättningen under första kvartalet i år jämfört med 2020.
Till och med oktober i år växte den inhemska försäljningen av kläder och skor på nätet med 23 procent jämfört med samma period förra året. Hemelektronik växte med 22 procent, möbler och heminredning med 20 procent. För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, är ökningen 11 procent till och med oktober.
– Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet, säger Johan Davidson.