BDX startar järnvägsbolag
Järnvägsverksamheten inom BDX affärsområde Rail har ökat kraftigt sedan 2012 då man började med järnvägsuppdrag. Flera tunga uppdrag har tillkommit: drift och underhåll av södra Malmbanan, flera projekt inom det nya signalsystemet ERTMS, bygget av Dåva järnvägsterminal och nu senast det som kallas "Sveriges svåraste underhållskontrakt": Norra Malmbanan.
- Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av BDX järnvägsverksamhet genom att starta dotterbolaget BDX Rail AB. Det skapar möjligheten att ytterligare tydliggöra kärnkompetensen – att bygga och underhålla järnväg. Vi kan på ett tydligare sätt marknadsföra BDX Rails tjänster, i en väldigt specifik och nischad bransch, samtidigt som vi kan erbjuda BDX koncernens övriga tjänster som tilläggspaket, säger Catrin Ingvarsson, tillförordnad vd för BDX Företagen AB.
Organisatoriskt kommer BDX Rail AB även i fortsättningen att sortera under BDX Infra och som tidigare ledas av affärschef Andreas Karlsson.
- Framtiden ser ljus ut med stora satsningar på järnvägen; i norr Inlandsbanan och Norrbotniabanan. De stora industrisatsningarna i norr med Hybrit och H2 Green Steel kräver också en ut- och tillbyggnad av järnvägsnätet. Signalsystemet byts ut till det Europagemensamma signalsystemet ERTMS. Samtidigt som det finns en stor underhållsskuld, det vill säga att underhållet under flera år har varit eftersatt, säger Robert Eriksson, divisionschef för BDX Infra.