ABB och Testinfra Sweden kör elfordon i norr
Det är aktörer bakom biltestföretagens samverkansorganisation SPGA som tidigare i år bildat bolaget Testinfra Sweden AB. Syftet är att påskynda elektrifieringen i vintertestregionen och snabba på omställningen till hållbara transporter. Region Norrbotten, Vattenfall, Luleå Tekniska universitet och SPGA samarbetar för att säkra en snabb integration av e-mobilitet i elnätet.
Nu är ett avtal tecknat med ABB som ska stå för laddinfrastrukturen.
- Vi är en av de större leverantörerna till laddinfrastrukturen inne på testanläggningarna och vi är glada att kunna erbjuda våra mobila Terra HP-laddare för sluttester på publika vägar i vinter, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.
De nordiska vintrarna utgör en bra grund för att testa nästa generations robusta och hållbara fordon, i både -40 och +30 grader. Omställningen behöver gå snabbt och Sverige kan spela en viktig roll. Testinfra Sweden AB vill tillsammans med industri, akademi och samhälle verka för en utökad infrastruktur i Norrbotten och Västerbotten.
- Om något år bedömer vi att i princip samtliga bilar som testas i regionen är laddbara. Huvuddelen av provningen kommer att ske inne på våra testanläggningar men sista stegen i provningen sker dock på publika vägar och den publika snabbladdningen är i princip obefintlig i testsregionen, säger Michael Lindeman, ordförande för Testinfra Sweden AB.
En viktig fråga för en hållbar kraftförsörjning är dynamisk balansering av elnätet, att kunna släta ut effekttoppar. Vattenfall driver forskning- och utvecklingsprojektet Flex Connect i Riksgränsen för att möjliggöra ett flexibelt anslutningsavtal för snabbladdning i områden med kapacitetsbrist.
- Kommande vinter lägger vi och Vattenfall gemensamt fokus på att studera hur elfordonsladdarna påverkar elnätet och planera för nästa steg i våra tester. Vintern 2022-23 räknar vi även med att kunna studera hur batterier kan bidra till att stabilisera elnätet, med publika laddplatser som utgångspunkt, säger Sarah Rönnberg, professor vid LTU:s avdelning för energivetenskap.