Webinar om nya isbrytare
- För svensk industri är investering i nya isbrytare en mycket viktig fråga. Isbrytning är nödvändigt för att transporterna till och från Sverige fungerar året om för att svensk import och export ska fungera, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna och moderator under webinaret.
Att isbrytarflottan behöver moderniseras är de flesta överens om. Isbrytarna Atle, Frej och Ymer kommer redan innan 2030 fasas ut på grund av ålderdom. En fråga som diskuterats de senaste åren är hur en modernisering ska finansieras.
- All vinterväghållning bör finansieras på liknande sätt. Självklart bör både drift och själva investeringen i de nödvändiga nya isbrytarna finansieras på samma sätt som övrig infrastruktur. Så enkelt är det bara, säger Berit Blomqvist, vd på Sveriges Skeppsmäklareförening som representerar all utländsk sjöfart i svenska vatten.
Medverkande under webinaret är, förutom Skogsindustrierna och Näringslivets Transportråd, IF Metall, Piteå Hamn, Norrbottens Handelskammare, Sekab, Northvolt, EFO, ABB samt Anna-Caren Sätherberg (S), vice ordförande i näringsutskottet, Birger Lahti (V), ledamot i näringsutskottet, Maria Stockhaus (M), ledamot i trafikutskottet och suppleant i näringsutskottet, och Camilla Brodin (KD), ledamot i näringsutskottet.
Arrangörer till webinaret är Föreningen Svensk Sjöfart, Sveriges Skeppsmäklareförening, Näringslivets Transportråd, Maritimt Forum, Skärgårdsredarna, Norrbottens Handelskammare, Sveriges Hamnar, Jernkontoret, Skogsindustrierna och Handelskammaren Mittsverige.