Sparbanken Nord lanserar nytt koncept

Piteå Sparbanken Nord lanserar ett nytt koncept där man vill lyfta fram att man är en sparbank med lokal förankring.

- Vi finns här och det är våra kunder som gör det ännu bättre att leva. Just här, säger Anna Boström marknadschef på Sparbanken Nord.

Sparbanken Nord har länge arbetat med att ge bidrag till enskilda, föreningar och företag i Norrbotten.  Man har varje år cirka 300 samarbeten över hela regionen. Med den nya satsningen vill man på ett tydligare sätt visa på effekten av bankens samhällsengagemang, på vilken betydelse insatsen har för mottagaren. 

- Vår gissning är att de allra flesta som bor här uppe på något sätt kommit i kontakt med bankens samhällsengagemang, ofta kanske utan att veta om det. Vi behöver därför bli tydligare och visa vad det är våra kunder möjliggör, säger Erika Mattsson, chef för hållbarhet och samhälle på Sparbanken Nord. 

I och med det nya konceptet har man också förtydligat villkoren för bankens samhällsengagemang.

- Vi går från syfte till löfte. Sparbanken Nords samhällsengagemang ska ha en tydlig koppling till de globala målen för hållbarhet. Som en röd tråd ska hållbarhetsfrågan gå genom samhälle, näringsliv och människor i de insatser och samarbeten vi väljer, säger Erika Mattsson. 

Det nya konceptet kallas Här ligare, en lek med ord där man vill visa att platsen har en central roll. Det har tagits fram i samarbete med reklambyrån In the Cold.