Dagligvaruhandeln ökade i februari
Det visar statistik som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel presenterar.
Den totala försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent i februari jämfört med samma månad året före. Om man korrigerar för att 2020 var ett skottår med en extra dag i februari, blir ökningen 6,1 procent.
Försäljningstillväxten i e-handeln blev 143,2 procent. Hemleveranser ökade med 85 procent och upphämtning i butik med hela 243 procent.
E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5 procent, vilket är den högsta andel som uppmätts i Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. E-handelsandelen var därmed mer än dubbelt så hög i februari i år, som under samma månad i fjol.
- Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,0 procent, vilket främst beror på kalenderskillnaden med en dag mindre i februari i år.