Dagligvaruhandeln ökade i februari

Luleå Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i februari jämfört med samma månad i fjol. Mest ökade e-handeln, hemleverans och upphämtning i butik.

Det visar statistik som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel presenterar.

Den totala försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent i februari jämfört med samma månad året före. Om man korrigerar för att 2020 var ett skottår med en extra dag i februari, blir ökningen 6,1 procent.

Försäljningstillväxten i e-handeln blev 143,2 procent. Hemleveranser ökade med 85 procent och upphämtning i butik med hela 243 procent.

E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5 procent, vilket är den högsta andel som uppmätts i Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. E-handelsandelen var därmed mer än dubbelt så hög i februari i år, som under samma månad i fjol.

- Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,0 procent, vilket främst beror på kalenderskillnaden med en dag mindre i februari i år.