Bilbolaget inleder samarbete med Grit Media
För Bilbolaget handlar det om att möta förändrade vanor hos kunderna. Kunderna har ofta gjort research hemifrån kring specifikationer, val och kostnader innan de kommer till bilhallen.
- Bilbolaget är i en expansiv fas och har själva insett vikten av den digitala närvaron. Vi tycker det är fantastiskt spännande att få vara med på resan framåt, säger Andreas Andersson, mediestrateg och försäljningschef på Grit.
När trenden är att kunderna "klickar hem" bilarna via nätet, satsar Bilbolaget på att utveckla en ny digital plattform och digital marknadsföring för att driva trafik till den nya hemsidan.
- Under det senaste året så har digitaliseringsresan i vår bransch snabbats upp, vilket både är spännande och utmanande. Vi sökte en rådgivande samarbetspartner och expert inom digital marknadsföring, säger Tina Möller, kommunikationschef på Bilbolaget.
Grit har gjort en medieanalys av Bilbolagets målgrupper som ska fungera som en stomme i det fortsatta arbetet.
- En av de plattformar vi valt för att nå Bilbolagets målgrupper är ett helautomatiserat annonsverktyg – som är uppbyggt på AI, Artificiell Intelligens. Verktyget plockar data och information från Bilbolagets hemsida – i det här fallet nya och begagnade bilar - och sprider ut objekten där målgrupperna befinner sig. Verktyget ger en mycket hög träffsäkerhet och bra klickfrekvens på annonserna. Vårt mål är att göra det enklare för våra kunder att skapa bättre marknadsföring, säger Moa Lidman, projektledare på Grit.
Samarbetet gäller Bilbolaget Syd, med butiker från Timrå till Norrtälje.