Gruvnäringen lanserar reklamkampanj

Sverige Gruvindustrin vill lyfta synen på branschen i storstäderna – lanserar "Den svenska gruvan".

Med kampanjen, som finansieras av Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik, vill företagen tydliggöra rollen som metaller och mineral har i det dagliga livet.

– Moderna och hållbara liv är en ekvation som inte går ihop utan mer metaller och mineral. Vi fick en otroligt bra start förra året och nu bygger vi vidare genom att påminna om all metall som är en självklar del i vår vardag. Vi lyfter att vi i Sverige bygger världens mest klimatsmarta gruvnäring, säger Klas Nilsson som är kommunikationsdirektör på Boliden och leder styrgruppen för kampanjen Den svenska gruvan.

Kampanjen drivs digitalt i storstäderna och i Stockholm visas den även på skyltar. 

– Klimatomställningen betyder otvetydigt att vi måste fortsätta investera i både nya och befintliga gruvor. Men här finns det en kunskapslucka hos många. Med vår kommunikation vill vi skapa en förståelse hos allmänheten så att fler ser sambanden mellan hålet i marken och vindkraftverken på åkern, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på branschorganisationen Svemin.

Annonser ska också visas i områden där gruvnäringen är stark.

– Vi är måna om att medarbetare i näringen också tar del av budskapen, det är de som gör jobbet, de som gör det hållbara samhället möjligt för oss alla. Det vill vi att de ska bli stärkta i, säger Emma Härdmark.