Smartare digitala affärer i Swedish Lapland
Medlen kommer från EU:s återstartsfond React övre Norrland och ska användas till projektet "Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland".
– Pandemin har satt den digitala utvecklingen på snabbspolning framåt, säger Petter Norén, ansvarig för marknadsföring i sociala medier på Swedish Lapland Visitors Board och huvudprojektledare för det nya projektet.
Projektets syfte är att ge företagare i besöksnäringen bättre förutsättningar för att hänga med i den digitala revulotionen och dra nytta av utvecklingen och därmed kunna skaffa sig konkurrensfördelar.
– Insatsen svarar upp både mot den akuta kris som pandemin inneburit för besöksnäringsföretagen inom Swedish Lapland och på behovet av en mer långsiktig transformation som branschen behöver genomgå när det gäller digitaliserade processer och övergången till ett grönare och hållbarare näringsliv, säger Annika Fredriksson, tillförordnad vd på Swedish Lapland Visitors Board.
Projektet startar efter sommaren.