Kiruna flygplats blir fjärrstyrd
Från och med den 1 juni leds flygtrafiken vid flygplatsen från Arlanda och Luftfartsverkets nya kontrollcentral för distansledd flygtrafikledning.
- Det är naturligtvis glädjande att vi efter ett mångårigt intensivt arbete tillsammans med LFV nu tar det första steget till distansledd flygtrafikledning vid våra flygplatser. Driftsättningen vid Kiruna Airport är en milstolpe i Swedavias strategi för digitalisering och innovation och arbetet med att utveckla framtidens flygplatser i linje med vårt tillgänglighetsuppdrag, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.
Det nya flygledningssystemet vid Kiruna Airport har utvecklats av Saab. Det består av 14 kameror, som ger en 360-gradig bild av flygplatsen och omgivningen och ersätter det nuvarande flygledartornet på Kiruna Airport.
- En av de största fördelarna vi ser med övergången till distansledd flygtrafikledning är att tekniken kommer underlätta för oss att säkra vår beredskap med ambulansflyg under dygnets alla timmar men kommer även att underlätta för vårt tillgänglighetsuppdrag med den reguljära passagerartrafiken, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef för Kiruna Airport på Swedavia.
2017 skrevs ett avtal mellan Swedavia och LFV om att etablera flygledningssystemet vid fyra av Swedavias flygplatser: Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport. Först att anslutas är Kiruna Airport, Swedavias nordligaste flygplats.
Statliga Swedavia driver tio flygplatser i Sverige, däribland Arlanda och Luleå.