Strukturaffär i campingbranschen

Luleå Skandinaviens två största campingkedjor, First Camp och Svenska Campingpärlor, går samman. First Camp driver i dag Arcus-campingen i Luleå och Boden Camping.

Totalt får den nya kedjan 55 destinationer och en omsättning på cirka 700 miljoner kronor ett normalt år.

Efter att en extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen AB röstat för en försäljning av det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB, förvärvar nu United Camping-koncernen, som First Camp ingår i, Svenska Campingpärlor. Transaktionen värderar Svenska Campingpärlor AB till 320 miljoner kronor.

- First Camp har haft en fantastisk resa hittills och har gått från 14 destinationer 2017 till nu 55 destinationer i Sverige och Danmark. Denna affär är ännu en milstolpe och vi tror att marknaden kommer att fortsätta konsolideras i takt med att digitaliseringen ställer högre krav på att ha rätt resurser och kompetens, säger Karl Svozilik, styrelseordförande i United Camping-koncernen och partner på Norvestor Advisory som företräder företagets huvudägare Norvestor VII.

Campingbranschen har klarat sig genom pandemin relativt bra, tack vare hemestertrenden och stark försäljning av husvagnar och husbilar.  På First Camps svenska destinationer var omsättningen under både påsk- och midsommarhelgen 2021 den högsta någonsin.