Norrbotniabanans sista etapp med i nästa infrastrukturplan
Det meddelade regeringen under onsdagen.
- Arbetet med att fullfölja hela Norrbotniabanan är därmed i gång, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth vid en pressträff.
Uppdraget till Trafikverket innebär att utbyggnaden av sträckan Skellefteå-Luleå bör påbörjas inom nästa planperiod, 2022-2033. Det innebär i bästa fall en byggstart 2026 och att hela sträckan Umeå-Luleå är klar för drift under senare delen av 2030-talet.
I juni i år fick Trafikverket i uppdrag att presentera ett förslag till en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. I uppdraget anges att de etapper av Norrbotniabanan som ingår i nu gällande plan (Umeå–Dåva, och Dåva–Skellefteå) ska genomföras.
Planering och byggande av sträckan Umeå–Skellefteå pågår redan.