Järnvägen måste klara en normal vinter

Debatt Norrbottens Handelskammare och Norrbottens Logistikråd kritiserar Trafikverket för den tre dygn långa avstängningen av järnvägen under snövädret nyligen. Järnvägen måste klara ett normalt snöväder i norr, skriver representanter för ett tiotal företag i Norrbotten i ett öppet brev till regeringen och Trafikverket. 

Till: Infrastrukturdepartementet, infrastrukturminister Tomas Eneroth; Trafikverket, generaldirektör Lena Erixon

Normalt vinterväder stoppar svensk export på järnväg. Norrbottens Logistikråd kritiskt till Trafikverkets stängning av järnvägen under 3 dygn.

Denna bristfälliga hantering med en stängning av järnvägen under tre dygn vid ett normalt snöväder i norr påverkar hela vår industri och stoppar den svenska exporten. Vi har sett stopp i produktionen bland medlemsföretag där hela värdekedjan påverkats, med i värsta fall stängda förädlingsverk och produktion. Efterdyningarna blir försenade leveranser under flera veckor framåt och uppenbara risker där kunder vänder sig till andra leverantörer, i andra länder.

Att fortsätta prestera och bibehålla konkurrenskraft kräver mycket av alla företag oavsett lokalisering. En gemensam grundförutsättning är att kunna möta, och om möjligt även överträffa, kundens förväntningar gällande servicegrad, tillförlitlighet och framförallt leveranssäkerheten. När Trafikverket stänger ner järnvägen i tre dygn på grund av snöfall måste det finnas stora problem med resurser eller brist på kreativa lösningar för att ta till detta drastiska beslut. Hur ser rutinerna och handlingsplanerna ut? Rimligtvis bör det gå att göra någonting än ingenting alls. Detta är ett stort misslyckande i att möta näringslivet, sina kunders, behov och förväntningar. Det är även ett bevis på att Trafikverket inte har insett hur långtgående  konsekvenserna blir av en tre dygn lång nedstängning av järnvägen, och hur det påverkar vårt näringsliv och hela Sverige AB.

Järnvägen är en förutsättning för att knyta ihop blodomloppet för gods- och persontransporterna i vårt land och vidare ut i världen. För att vi ska uppnå klimatmålen 2045 är också järnvägen av högsta betydelse. De samlade värdena som transporteras på järnvägen bringar ett stort värde till vårt land. Förseningar, inställda tåg, och nu en helt nedstängd järnväg kostar bolagen och samhället åtskilliga miljoner.

Vi ifrågasätter starkt Trafikverkets servicegrad och prioriteringar och vi önskar ett svar och fortsättningsvis ett proaktivt agerande för tillförlitlighet, uppdaterade handlingsplaner för att undvika framtida total stopp på järnvägsspåren, i flera dygn. Detta för att vi fortsättningsvis ska kunna leverera våra varor till våra kunder globalt och därmed fortsätta bygga välfärd i Sverige.

Linda Nilsson, vd Norrbottens Handelskammare och ordförande i Norrbottens Logistikråd

Billerud Korsnäs Karlsborg

Scania Ferruform

Gestamp Hardtech

LKAB

Kaunis Iron

Polarbröd

Lindbäcks Bygg

SCA Munkdsund

Smurfit Kappa

SSAB EMEA AB

Stenvalls Trä

Älvsbyhus