Stort digitalt genomslag för Icehotel
Icehotel skriver i ett pressmeddelande att invigningen i normalfallet ses av ett hundratal besökare, gäster och lokalbor på plats i Jukkasjärvi. Men när den fysiska invigningen blev digitaliserad lockades betydligt fler, hittills har invigingsvideorna närmare 70.000 visningar.
– Vi hade en önskan om att Icehotels fantastiska konst skulle nå även de som inte kan besöka oss just nu och valde att satsa mer digitalt än tidigare. Vi tog bland annat fram ett augmented reality-filter på Instagram så att människor världen över kunde stiga in i en värld av snö och is. Det togs emot väl av människor jorden runt och det känns extra härligt att kunna sprida glädje i dessa tider, säger Malin Franck, vd på Icehotel.
De artiklar som publicerats har sammanlagt haft en räckvidd på 1,6 miljarder människor, och många handlade enligt Icehotel just om den digitala satsningen.
Konstsviterna i Icehotel kan ses fysiskt fram till 11 april, men ska överleva digitalt på Instagram.