Sigmar startar utbildning i nudging
- Syftet är att hjälpa näringslivet med omställningsresan som kommer krävas, i det nya normala efter pandemin. Genom att lära ut konkreta verktyg för hur att jobba med tjänsteutveckling som bidrar till mer hållbara beteenden, säger Hanna Weinmar, lärare i kursen och kreativ chef på Sigmar.
Utbildningarna ska hållas helt digitalt och består av två halvdagar.
- I samarbete med vår systerbyrå Spoon utvecklar vi vår tjänsteportfölj för att bredda erbjudandet inom förändringsprocesser och tjänstedesign, där beteendedesign är en viktig del i utbudet. Grundkursen i nudging är en första utav en serie digitala utbildningar som släpps under våren 2021, säger Hanna Weinmar.
- Beteendedesign är ett kraftfullt verktyg som fler företag behöver addera och implementera sin verksamhet och affärsplan för att vara redo för framtiden. I slutändan handlar det om att förstå och anpassa sig till sina målgruppers behov och beteenden för att fortsatt vara konkurrenskraftig, säger Johanna Balogh, processledare på Sigmar.
Nudging är ett verktyg för att ändra beteenden genom att göra det enklare att göra vissa val. På svenska brukar man översätta nudging till ”en liten knuff i rätt riktning”. Det kan handla om att göra det lättare att följa en regel eller att agera mer hälsosamt och hållbart.