Norrbottens kommuner kritiserar Trafikverket i remissvar
Trafikverket har i sitt underlag till regeringen föreslagit att man i första and ska underhålla den infrastruktur som redan finns och skjuta på nya investeringar, som till exempel utbyggnaden av Norrbotniabanan hela vägen till Luleå, och kapacitetsförstärkning av Malmbanan.
- Det är inte acceptabelt att investeringar skjuts upp, eftersom brist i väg- och järnvägsnätet riskerar att bli ett stort för Norrbottens utveckling och för den gröna klimatomställningen för näringslivet. Utbyggnad av järnväg är viktig för att transportera gods och människor, säger Claes Nordmark, ordförande för Norrbottens Kommuner (före detta Kommunförbundet) och kommunalråd i Boden.
Man kritiserar också Trafikverket för att inte ta hänsyn till glest befolkade regioner där kollektivtrafik inte är ett alternativ för många människor, när man föreslår höjda skatter på fossila bränslen. Man saknar också en beskrivning av regionala flygplatser roll i ett län med stora avstånd.
- En stor brist i underlaget från Trafikverket är att prognosen utgår från att befolkningen ska minska i länet och den tar inte alls hänsyn till de enorma investeringssatsningar som är på gång, att länet har stora godsflöden samt landgräns mot både Finland och Norge vilket innebär stora och eventuellt ökande transporter genom länet, säger Claes Nordmark.