Miljardinvestering i Luleå hamn
Inloppet och hamnen ska muddras för att större fartyg ska kunna trafikera Luleå hamn dygnet runt och året om.
-För Luleå Hamn och Norrbotten är detta en oerhört strategisk och viktig framtidssatsning som skapar nya möjligheter för dagens- och framtidens industrier i regionen, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå Hamn AB.
Det blir Sveriges största muddringsprojekt i modern tid, med 22 miljoner kubikmeter muddermassor som motsvarar cirka 37 fyllda Globenarenor.
En utredning visar att Malmporten ger drygt tredubblad lastkapacitet. Bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader minskar med 40 procent. Den totala samhällsnyttan visar att en satsad krona i Malmporten ger nästan två kronor tillbaka (1,79 i nettonuvärdeskvot, NNK).
Projekt Malmporten är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Sjöfartsverket och Trafikverket. Luleå kommun ska åta sig kommunal borgen för satsningen. En fråga som ska behandlas i kommunstyrelsens arbetsutskott på måndag och sedan ska den upp i kommunfullmäktige den 22 februari.
Regeringen ska besluta om projektets genomförande och finansiering i december. Den totala kostnaden beräknas till 2,7 miljarder kronor, varav staten genom Trafikverket och Sjöfartsverket står för 1,3 miljarder och kommunala Luleå Hamn för 1,3 miljarder.
EU står för en del av finansieringen. Luleå hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU. Cirka 90 procent av unionens egen järnmalmsproduktion kommer från Malmfälten, varav cirka 30 procent hanteras via Luleå hamn.