Varannan köper julklapparna på nätet
Var fjärde person planerar att öka sina julklappsköp på nätet jämfört med förra julen, vilket gör e-handeln till den dominerande försäljningskanalen när julklappar ska köpas.
Varannan konsument köper majoriteten av klapparna online. Kraftigast växer inköpen av julklappar på nätet bland konsumenter i åldern 26–35 år, där 7 av 10 anger att de kommer att klicka hem majoriteten av julklapparna.
- Förra julen ledde rådande restriktioner till att fler än någonsin handlade julklapparna på nätet. Nu råder inte samma restriktioner och trots detta fortsätter försäljningen via e-handeln att öka. Det är ett tydligt tecken på att pandemin fortsätter att snabba på den digitala omställningen av handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Enligt Svensk Handels prognos inför julhandeln väntas svenska konsumenter handla julklappar för 21 miljarder kronor, vilket motsvarar omkring 3.150 kronor per person. Det är ett något lägre belopp per person än förra julen men vägs upp av att befolkningen har växt.