Omställning och ekonomi driver satsningarna på solel
Det visar en undersökning som Piteå Science Park och metodbyrån Sigmar har gjort.
Undersökningen visar att viljan att bidra till den gröna omställningen är en av de tydligaste drivkrafterna till varför man väljer att investera i solenergi, tätt följt av en ekonomisk drivkraft. Men det finns många trösklar som köparna måste ta sig över. Undersökningen visar vad säljare och installatörer kan göra för att underlätta köpbeslutet.
- Solel är en ung bransch som fortfarande har en del barnsjukdomar inte minst här i norra Sverige. Genom denna kartläggning vill vi bidra med ökad kunskap kring saker som är viktiga att tänka på för att fler företag ska välja solel, säger Linnea Assmundson, innovationsledare Piteå Science Park och projektledare för Arctic Solar.
Projektet Arctic Solar drivs av Piteå Science Park och syftar till att få fler små och medelstora företag att investera i solel.
- Just nu gör vi en satsning inom ramen för Arctic Solar där vi erbjuder leverantörer kostnadsfria workshoppar som ska ge en ökad förståelse för de specifika utmaningar som finns i norra Sverige, säger Linnea Assmundson.