Återhämtningen fortsätter för modehandeln

Luleå Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handeln ökade med 55 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Skoförsäljningen ökade ännu mer.

Det visar statistik som Svensk Handel presenterar.

Skoförsäljningen ökade med hela 64 procent i november. Sedan årsskiftet har klädförsäljningen ökat med 14,4 procent och skoförsäljningen med 11,7 procent.

- Månadens siffror visar att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till modebutiker runt om i landet, något som givetvis är mycket glädjande. Men vi minns också hur det såg ut vid denna tidpunkt förra året, med utökade restriktioner som totalt slog undan benen på modehandeln. Ökningen sker alltså från låga nivåer, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Jämför man med för två år sedan, 2019, så har klädförsäljningen i november ökat med 11,1 procent, medan skoförsäljningen minskat med 6,8 procent. Ackumulerat sedan årskiftet är skillnaden mot samma period 2019 minus 6,6 procent för klädförsäljning och minus 22,8 procent för skoförsäljningen.