Rekordår för Lidl i Sverige
Det framgår av ett pressmeddelande från Lidl kring verksamhetsåret 2020/20201.
– Behovet av en stark utmanare ökar i takt med att dominanterna konsoliderar sina positioner på marknaden och förvärvar konkurrenter. Det finns en stor risk att det blir kunder och leverantörer som får betala priset när konkurrensen försämras och det är vårt uppdrag att motarbeta. Vi vill säkerställa att fler svenska hushåll får tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris och schyssta villkor för leverantörer, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.
Verksamhetsåret innebar en förlust på 145 miljoner kronor, vilket Lidl förklarar med investeringar i bland annat ett nytt huvudkontor, öppning av 14 butiker och ett nytt centrallager i Örebro.
– Nu rustar vi upp våra befintliga butiker samtidigt som vi öppnar nya. Vi har en stark plattform som möjliggör fortsatt kraftig tillväxt. Kombinerat med vårt flexibla och snabbfotade arbetssätt så har vi alla möjligheter att fortsatta ta marknadsandelar från marknadsdominanterna, säger Johan Augustsson.